نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص  سمپوزیوم  بین المللی ( فلورا ایرانیکا) نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص  سمپوزیوم  بین المللی ( فلورا ایرانیکا)

 | تاریخ ارسال: 1401/2/12 | 
روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه  نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص  سمپوزیوم  بین المللی ( فلورا ایرانیکا) با حضور آقای دکتر حبیبی ریاست محترم دانشگاه و رئیس سمپوزیوم، آقای دکتر عبادتی مشاور رئیس و سرپرست مدیریت همکاری های علمی بین المللی و دبیر اجرایی  سمپوزیوم، آقای دکتر قهرمانی نژاد دبیر علمی سمپوزیوم در تهران برگزارشد.

سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا بصورت دوروزه‌ با همکاری سه کشور اتریش، المان و‌سوییس بمناسبت سال جهانی علوم پایه (۲۰۲۲) تاریخ‌های ۲۲-۲۳ اردیبهشت در دانشگاه خوارزمی (تهران )برگزار می گردد.

آقای دکتر عبادتی دبیر اجرایی این سمپوزیوم عنوان کردند : پشتوانه نشست بین المللی فلورا ایرانیکا، یادواره «تئودور کوچی» گیاه شناسی است که حدود ۱۹۰ سال پیش به ایران می آید و مجوز می گیرد تا بتواند گیاه‌های مختلفی را در کشور ایران جمع آوری کند و خیلی از آن گیاه‌ها در آن زمان به دنیا معرفی شد.

ایشان افزودند: این برنامه با حضور بیش از ۲۰ سخنران بین‌المللی از کشورهای اتریش، آلمان و سوییس که در حوزه گیاه شناسی فعال هستند، برگزار می شود. البته بعضی از سخنران‌ها نیز به صورت وبیناری در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

دبیر اجرایی سمپوزیوم گفتند: این نشست در پنج محور تاریخ حوزه گیاه شناسی، علوم مرتبط با گیاه شناسی، حوزه گیاهان دارویی، تغییرات آب و هوایی و مسایلی که در نشست پاریس مطرح شد، اتفاقات و تاثیراتی که تغییرات آب و هوایی برای دنیا به وجود آورده و حوزه های توسعه پایدار برگزار می شود.

سپس آقای دکتر قهرمانی نژاد دبیر علمی سمپوزیوم گفتند: تنوع زیستی گیاهان ایران نسبت به وسعتی که دارد بسیار  بالا است.  فلورا ایرانیکا یک مجموعه ۱۸۱ جلدی بود که از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۵  به سرپرستی پروفسور رشینگر  این مجموعه منتشر شده و تمام گونه های گیاهی فلات ایران را در بر می گرفت.

ایشان افزودند: گونه های گیاهی بسیار ارزشمند هستند که با تغییرات آب و هوایی به مرور زمان از بین می روند و شاید نتایج این  کنگره ها به ما کمک می کنند تا از گونه های گیاهی بیشتری محافظت کنیم . و این نکته بسیار حائز اهمیت است که مردم متوجه شوند  این گونه های گیاهی گنجینه‌های خدادادی هستند و  باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند.


در ادامه آقای دکتر حبیبی ریاست دانشگاه درباره اهمیت برگزاری این سمپوزیوم بین المللی اظهار داشت: اهمیت فلورا ایرانیکا در این موضوع نهفته است که اقلیم ایران، اقلیمی استثنایی است. به خاطر شرایط خاصی که داریم گونه های گیاهی ارزشمند و بسیار نادری داریم و اکثر آنها هم به عنوان گیاهان دارویی قابلیت استفاده دارد.

ایشان افزودند : در زیست قدیمی مردم ایران انواع شربت ها و گیاهان دارویی مورد استفاده قرار گرفته است و در طب سنتی گیاهان بسیار زیادی داریم که مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین برگزاری این نشست برای شناخت گونه های جدید به منظور ایجاد دایره المعارف کامل و جامع از گونه‌های گیاهی می تواند تاثیرگذار باشد.

رییس سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا ادامه داد:  این وظیفه ما است از گونه های گیاهی که در اقصی نقاط کشور وجود دارد در صحراها، دشت‌ها، کوه ها و کوهستان‌ها به خوبی نگهداری و  از انها بهره برداری کنیم. بنابراین هم از جهت محیط زیست و هم از جنبه معرفی گونه های گیاهی ایران به جهانیان این نشست قطعا می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

آقای دکتر حبیبی گفتند: کشورهای اروپایی و یونسکو، انجمن زیست شناسی ایران و دانشکده های مرتبط با زیست شناسی در سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا مشارکت دارند.

ایشان در پایان عنوان کردند: سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا محل و کانونی برای تبادل اطلاعات در حوزه گیاه شناسی است که می تواند برای دانشمندان و محققان مفید و موثر باشد.


 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1564 بار   |   دفعات چاپ: 125 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر