نشست خبری دکتر جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش در مورد تغییرات کنکور سراسری در سال ۱۴۰۱ نشست خبری دکتر جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش در مورد تغییرات کنکور سراسری در سال ۱۴۰۱

 | تاریخ ارسال: 1401/2/4 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی  دکتر جمالی معاون  فنی و آماری سازمان سنجش در جلسه هماهنگی تغییرات کنکور ۱۴۰۱ گفت: امسال نسبت به سال های گذشته تغییرات اساسی در بحث برگزاری وجود دارد که با هدف ارامش بیشتر داوطلبان و کاهش میزان اشتباه و از همه مهمتر افزایش امنیت آزمون است.
وی با اشاره به حضور نمایندگان تام الاختیار و حفاظت ازمون های استان البرز دردانشگاه خوارزمی که با هدف هماهنگی برای برگزاری ازمون های عالی به خصوص ازمون سراسری و کارشناسی ارشد در استان البرز صورت گرفته است گفت: این سلسله جلسات در تمام استان های کشور برگزار میشود و هر هفته در ۲ یا ۳ استان در حال برگزاری است و بازخوردهای بسیار خوبی داشته است. 
جمالی افزود: امسال نسبت به سال های گذشته تغییرات اساسی در بحث برگزاری وجود دارد که با هدف ارامش بیشتر داوطلبان و کاهش میزان اشتباه و از همه مهمتر افزایش امنیت آزمون است.
تغییرات در نحوه اجرا است که در سال های گذشته ۱ پاسخنامه و ۲ دفترچه در اختیار داوطلبان بود و پاسخنامه تا پایان آزمون در اختیار داوطلبان قرار داشت، اما در کنکور ۱۴۰۱ پاسخنامه سوال های عمومی و تخصصی جدا شده است برای سوال های عمومی ۱ پاسخنامه و دفترچه در نظر گرفته شده  و برای سوالات تخصصی ۲ دفترچه و پاسخنامه؛ همچنین فاصله گزینه ها بیشتر و اسم درس ها در پاسخنامه ها ذکر شده است.
وی ادامه داد؛ تغییراتی در نمره سازی وجود دارد. تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان حداکثر تا ۴۰ درصد به صورت مثبت خواهد بود تاثیر مثبت به این معنی که اگر نمره سوابق اموزش و پرورش منجر به افزایش کل نمره کنکور بشود برای او اعمال میشود ولی در صورتیکه منجر به کاهش نمره داوطلب شود تاثیری نخواهد داشت و ملاک نمره کنکور خواهد بود. 
جمالی معاون سازمان سنجش افزود؛ سعی داریم که بازه زمانی مانند سال های قبل باشد و نتایج نهایی کنکور  در اواخر شهریور ماه اعلام شود.
دکتر جمالی همچنین گفت: در هیچ قانونی تثبیت نشده که کنکور حذف میشود و ملاک قانون مصوبه سال ۹۲ است و هیچ تغییری نکرده در این قانون ذکر شده ۸۵ درصد پذیرش بر سوابق تحصیلی باشد و ۱۵ درصد ظرفیت ها گروه هایی هستند که رقابت زیادی دارد که امکان حذف کنکور در مراکز عالی امکان ندارد و تلفیقی از کنکور و سوابق تحصیلی است.
برای سال های اینده هم  منتظر ابلاغ نهایی مصوبه جدیدی که شورا عالی فرهنگی ارائه دادند هستیم که تغییراتی در نحوه اجرای میزان سوابق تحصیلی و نمره کنکور خواهد داشت اماکنکور حذف نمیشود.
جمالی در خصوص وضعیت کنکوری های استان البرز گفت:
استان البرز از لحاظ وضعیت شرکت کنندگان در کنکور وضعیت خوب و مناسبی دارد بطوری که در کنکور ۱۴۰۰در مجموع در تمامی گروه های ازمایشی از نظر میزان درصد قبولی رتبه  ۴کشوری کسب کرده و تقریبا در رشته های با ازمون این وضعیت طی چند سال ثابت است.
بین ۳۱ استان کشور استان البرز رتبه ۴ را کسب کرده در رشته های با ازمون ۱۶.۰۹ شرکت کنندگان در ازمون پذیرفته شده اند. 
بهترین وضعیت استان البرز در گروه انسانی و هنر است که رتبه ۳ را کسب کرده و در گروه تجربی و گروه ریاضی رتبه ۸ در رشته های با ازمون کسب کرده است و در مجموع رشته های با ازمون یا صرفا بر اساس سوابق تحصیلی رتبه ۱۹ را کسب کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که ازمون سال ۱۴۰۱ با صحت و دقت به عنوان بزرگ ترین ازمون علمی کشور با همکاری تمام مراکزاموزشی همکار سازمان برگزار شود و نتایج ازمون مانند سنوات گذشته در شهریور ماه اعلام شود و دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی بتوانند از مهر ماه کلاس های اموزشی خود را شروع کنند و تاخیری در شروع کلاس ها دیده نشود.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 4170 بار   |   دفعات چاپ: 133 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر