دکتر خطیبی در دیدار با روسای دانشگاههای استان البرز دکتر خطیبی در دیدار با روسای دانشگاههای استان البرز

 | تاریخ ارسال: 1401/1/20 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی همزمان با سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان البرز، میز ارتباط مردمی وزارت علوم با حضور دکتر خطیبی معاون اداری مالی و نماینده تام الاختیار وزیر و نماینده بازرسی وزارت در خانه فرهنگ دانشگاه خوارزمی استقرار یافت و از ساعت ۱۴ الی ۲۲ روز ۱۸ فروردین پاسخگوی مراجعین و شهروندان بودند. 
همچنین دکتر خطیبی در دیدار با برخی از روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ضمن امیدواری به آینده آموزش عالی کشور گفت: روزهای خوبی در پیش است، اما ریشه حل نشدن مشکلات آموزش عالی وابستگی بیش از حد به بودجه عمومی کشور است.
وی افزود؛ با مقایسه کشورهای داخلی و خارجی مشخص شد که دانشگاههای موفق و پیشرو وابستگی به بودجه عمومی کشور ندارند.
دانشگاههای فنی و حرفه ای ما کوهی از امکانات است و منابع خوبی داریم ولی به دنبال بودجه از دولت هستیم.
معاون وزیر علوم با اشاره به ایجاد معاونت فناوری گفت: خروجی دانشگاهها مهم است همانطور که بسیاری از  دستاوردها در عرصه نظامی از دل دانشگاهها است در عرصه‌های دیگر هم باید همین‌گونه باشد و شایسته نیست در کشور ما با وجود ۴۲ دانشکده کشاورزی وارد کننده دوم بذر در منطقه باشیم. وی همچنین به راه اندازی سامانه نان و نظام ایده و نیاز اشاره کرد که در تشخیص و انتقال نیازهای کشور به دانشگاهها و حمایت از ایده ها می تواند مثمر باشد.

دکتر خطیبی با اشاره به مراحل پایانی آیین نامه جدید ارتقا گفت؛همسان سازی مطالبه ای به حق است و در تلاش هستیم تا از مسیر درست و قانونی به انتها برسد. 
وی در انتها بر حمایت از  معیشت استادان، تسهیلات ویژه برای اساتید و مسکن اعضای هیات علمی جوان را از اهم برنامه های وزارت علوم در سال جاری عنوان کرد. 
دکتر حبیبی رئیس دانشگاه خوازمی در این نشست با بیان این که مهمترین سرمایه کشورها منابع انسانی است، گفت:دولت اسلامی در تربیت نیرو خوب عمل می کند و دستاورد گران سنگی برای ماست. ولی در حمایت از این نیروی انسانی خوب عمل نمی کنند.
رئیس دانشگاه معین استان البرز ادامه داد؛ به نظر می رسد باید دولت در موضوع معیشت حمایت کند و همسان سازی یک بخش جزئی از این حمایت است.
دکتر حبیبی با اشاره به تلاش های وزیر علوم برای رسیدن به این هدف گفت؛ حمایت از بازسازی زیرساخت ها از نیازهای اساسی دانشگاه خوارزمی با قدمت صدساله است. وی در پایان افزود؛ در چند سال اخیر قیمت خرید مواد ازمایشگاهی و برخی تجهیزات ۵تا ۶ برابر شده است و موازنه بودجه منفی بوده است.
دکتر گلدان ساز رئیس پردیس کشاورزی کرج با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی و تاکید مقام معظم رهبری بر تحول در کشاورزی گفت؛ این یک واقعیت است که دانشگاهها می توانند کشاورزی کشور را متحول کنند.
وی افزود؛ سالهاست که دانشگاهها دغدغه مالی دارند و با وضعیت موجود در کشوری که ۲ میلیون هزینه رساله دکتری و ۸۰۰هزار تومان به پایان‌نامه کارشناسی ارشد می دهند، کشور پیشرفت نمی کند. 
دکتر جلالیان رئیس دانشگاه پیام نور کرج نیز با اشاره به پدیده مهاجرت اعضای هیات علمی گفت؛ یکی از دلایل این مشکل کمبود بودجه است. دکتر جلالیان با اشاره به اینکه در دانشگاههای پیام نور شهریه‌ها با میزان هزینه ها قابل مقایسه نیست افزود؛ اگر دانشگاهها احساس کنند در مدیریت کلان کشور مؤثر نیستند موجب سلب انگیزه شده و این تهدید برای کشور است. 
دکتر ترکیان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان البرز در بخش دیگر نشست گفت؛ در دانشگاه فنی و حرفه‌ای سرانه ورزشی و فرهنگی در حد صفر است و امروزه به دلیل دغدغه شغلی جوانان گرایش برای ورود به دانشگاههای مهارتی بیشتر شده است و امیدواریم با نگاه ویژه ای به دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام بتوانیم آموزش و مهارت را توسعه دهیم. 
نماینده پژوهشگاه مواد و انرژی نیز با اشاره به  موضوع طرح همسان سازی گفت؛ با اجرای نامناسب این طرح شأن اعضای هیات علمی زیرسوال رفته است. وی سیاست انقباضی وزارت علوم در جذب دانشجو برای پژوهشگاه ها و نیاز دانشجویان به تجهیزات خوابگاهی را از مهمترین دغدغه های این مرکز بیان کرد.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1680 بار   |   دفعات چاپ: 182 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر