همایش افتتاحیه طرح مدد

همایش افتتاحیه رسمی طرح مهارت و درآمد دانشجویی ( مدد ) بنیاد خیرین حامی دانشگاه خوارزمی ، با حضور فیزیکی۳۷ نفراز اعضای هیئت رئیسه دانشگاه ، بنیاد خیرین حامی دانشگاه ، اتحادیه های صنفی ، اساتید شبکه ارتباطی طرح مدد ، اصحاب رسانه و دانشجویان ، همچنین حضور مجازی بیش از  ۳۰ تن از خیرین ، اساتید و دانشجویان ، درروز سه شنبه ۲۷آبان ماه ۹۹ ، از ساعت۱۵ لغایت ۱۷:۳۰، در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی ( واحد تهران ) ، با رعایت پروتکل های بهداشتی ، برگزارشد.
بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران ، آقای مهندس مصطفی قلم چی مجری طرح مدد ، پس از خیر مقدم و توضیحات کوتاهی درباره همایش ، برنامه راآغاز نمود .
آقای رضا حبیبی ریاست هیئت مدیره  بنیاد خیرین دانشگاه خوارزمی نیز پس از خیر مقدم ، و با اعلام کسالت داشتن ریاست دانشگاه و عدم امکان حضور  در همایش و عذرخواهی ایشان از جمع ، به صحبت های کوتاهی درباره اهمیت و ضرورت طرح مدد پرداختند. 
متن سخنان آقای رضا حبیبی در همایش افتتاحیه طرح مدد :
  1. با توجه به مسئولیتم در هیئت مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه خوارزمی ، سخنم را با خیرمقدم ویژه به خیرینی که اظهار لطف کرده و در این همایش حضورا تشریف آوردند ، از جمله حاج احمد آقا نیلفروشان ( مدیر پوشاک آزادگان ، دانش آموخته دهه ۴۰ دانشگاه) و خیر محترم ، آقای دکتر مربی ( صاحب کارخانه قطعه سازی خودرو ، دانش آموخته دهه ۴۰ دانشگاه و عضو بنیاد خیرین دانشگاه ) ، آقای آخوندی ( مدیر عامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه علامه طباطبایی ) و اعلام حضور مجازی آقای جمیلی ( صاحب معدن ، ریاست بنیاد خیریه جمیلی ) ، آقای کاظم قلم چی ( مدیر بنیاد علمی و آموزشی قلم چی ، دارای مسئولیت در بنیاد های خیریه متعدد) ، آقای محمود دهقانی ( مدیر گروه مبتکران و عضو بنیاد خیرین دانشگاه ) ، آقای عباس مهدوی ( دانش آموخته دهه ۵۰ دانشگاه و عضو بنیاد خیرین دانشگاه ) ، آقای دکتر مجید سیاری ( دانش آموخته دانشگاه ، مدیر گروه ماهان و عضو بنیاد خیرین دانشگاه ) ، و اظهار لطف آقایان دکتر عباس زادگان (دانش آموخته دهه ۵۰ دانشگاه ، دارای سمت های مدیریتی در شرکت های بیمه ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ، و عضو بنیاد خیرین دانشگاه ) ، حاج آقا ثقلینی ، و آقای دکتر اسپرورین ،  آغاز می کنم .  
  2. درباره صندوق توانمند سازی طرح مدد و نقش آن در مهارت آموزی و کسب و کار ارزان دانشجویی ، چند جمله ای بگویم :
الف  مهارت آموزی :
  1. بصورت انفرادی : در طرح مدد ، دانشجویی که بخواهد مهارتی بیاموزد ، با شرط اینکه این مهارت منجر به شغل وی شود ، می تواند با دریافت بروشور دوره مهارتی از آموزشگاه یا سازمانی که آن مهارت را یاد می دهد و همچنین دریافت پیش فاکتور دوره مهارتی مربوطه از آن مرکز ، تقاضای خود را به دفتر طرح مدد بدهد و در صورت پذیرش آن تقاضا توسط طرح مدد ، مابین ۴۰ تا ۸۰ درصد هزینه دوره به وی تسهیلات داده میشود .
  2. بصورت گروهی : اگر توسط طرح مدد ، دوره مهارتی ای برنامه ریزی شود و با گزینش دانشجویان مستعد ، علاقمند ، ساعی و صبور ، بورس مهارتی به آنان داده میشود . بجز ده درصد مبلغ دوره ، مابقی هزینه دوره توسط طرح مدد تقبل می شود .
  3. در دو حالت مهارت آموزی انفرادی و گروهی ، دانشجوی مهارت آموز نیاز است برای اثبات منجر به شغل شدن آن مهارت ، از مرکز صنفی و یا شرکتی ، گواهی کسر از حقوق آتی در آن محل ، بمنظور بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی ، به طرح مدد بدهد . و در صورتیکه امکان آوردن گواهی کسر از حقوق را نداشت ، چک های بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی ، را با وقفه زمانی مندرج در آئین نامه مصوب صندوق توانمند سازی ، به طرح مدد میدهد .  
ب  راه اندازی کسب و کار خرد دانشجویی :
  1. با ارائه پیشنهاد طرح کسب و کار از ناحیه دانشجو به دفتر طرح مدد ، و در صورت تصویب ، به هر دانشجو تا سقف ۳۰ میلیون ریال تسهیلات داده میشود .
  2. در صورتیکه فعالیت در نظر گرفته شده بشکل گروهی (تیمی)  باشد ، دانشجویان با تاسیس تعاونی دانشجویی یا سایر شخصیت های حقوقی ، بطور متناسب می توانند از تسهیلات بند فوق بهره مند شوند .
ج  تولید محصول یا ارائه خدمات بشکل تجاری :
  1. در صورتیکه دانشجویی محصولی بازار پسند تولید کرده و یا ارائه خدماتی را انجام می دهد و برای توسعه و یا تثبیت آن نیاز به سرمایه گذاری دارد ، با ارائه طرح کسب و کار به دفتر طرح مدد ، و در صورت تصویب طرح ، در حد بضاعت صندوق توانمند سازی ، قرارداد مشارکت فیمابین دانشجو و طرح تنظیم و مبادله می شود .
د  تنظیم ضوابط صندوق توانمند سازی طرح مدد ، و شارژ اولیه آن :
  1. آئین نامه صندوق توانمند سازی طرح مدد ، با معاونت دانشجویی و مدیر امور حقوقی دانشگاه نهایی شده و مقرر شده که دانشجویانی که تسهیلات از این صندوق می گیرند ، در صورت عدم تسویه حساب تسهیلات دریافتی ، دانشگاه در صورت فارغ التحصیلی به وی تسویه حساب نمی دهد تا اینکه دانشجو از صندوق ، گواهی تسویه حساب تسهیلات دریافتی را بیاورد .
  2. خیر موسس صندوق توانمند سازی طرح مدد بعنوان گذاشتن اولین سنگ بنای این عمل صالح ، در این مرحله ، مبلغ ۲۱۵ میلیون تومان به حساب های ویژه و قرض الحسنه بانک عامل واریز نموده است ، و هر ماهه در نظر دارد که میلغی این حساب ها را شارژ نماید . با توجه به اینکه سرمایه صندوق توانمند سازی طرح مدد ، برای حداقل یک میلیارد تومان ، برنامه ریزی شده است که بتوان تعداد قابل توجهی از دانشجویان را در امر مهارت آموزی و ایجاد کسب و کار یاری نمود . برای این عمل ذخیره آخرت و باقیات الصالحات ، که جوانان دانشگاهی را در تمرین مشق زندگی شان یاری می رساند و آینده شغلی آنان را بنوعی ترسیم می کند و انسان های توانمندی عملا تربیت شده و عزت نفس آنها تقویت می شود ، پسندیده است که خیرین حاضر ( فیزیکی ، یا مجازی ) در همایش ، همت عالی واریزی مبالغی در حد صد میلیون تومان و بالاتر به این صندوق را به مجری طرح مدد ، اعلام نمایند. خداوند برکت به مال و دارایی تان را از این بابت خواهد داد و ثمرات این بخشندگی و سخاوتتان را در زندگی تان انشاءالله خواهید دید .
در ادامه پس از پخش کلیپ ارسالی یکی از دانشجویان درباره مهارت هایش، مهندس مصطفی قلم چی به معرفی کامل طرح مدد و مفاد تفاهم نامه همکاری بین  بنیاد خیرین و دانشگاه خوارزمی پرداختند و به بیان درخواست طرح از ریاست محترم دانشگاه خوارزمی پیرامون امکان ایجاد شبکه ارتباطی مجازی با کلیه دانشجویان دانشگاه اشاره نمودند.
پس از آن خانم دکتر زهره ناعمی یکی از اساتید شبکه ارتباطی طرح مدد و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی (گروه زبان و ادبیات عرب ) از طریق ارتباط مجازی ، درباره لزوم توجه به دانشجویان فراری از کلاس درس و نیز اهمیت عاطفی طرح مدد و ایجاد انگیزه در دانشجویان در زمینه مهارت آموزی و کسب و کار ، به ارائه مطالبی پرداختند.
درادامه کلیپ مصاحبه با دو دانشجوی شاغل همزمان تحصیل ، و یا مبتکر دانشگاه خوارزمی ، خانم  صدرمحمدی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زمین شناسی وآقای سعید کیانیها دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک کاربردی دانشگاه خوارزمی ، درباره چگونگی کسب و کار و شروع آن و اهمیت مهارت آموزی پخش شد.
سپس آقای دکتر زنگانه معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی به بیان سخنانی درباره  رسالت معلمی و ارتباط غیر مکانیکی استاد و دانشجو و اهمیت مهارت آموزی پرداختند.
درادامه آقای دکتر محمد قلم چی، دبیر اتحادیه صنف تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران، به معرفی دوره های مهارتی نصب و راه اندازی دوربین های مداربسته و کارورزی درآن و ایجاد زمینه همکاری با طرح مدد پرداخت .
پس از ایشان آقای حاج احمد نیلفروشان ، مدیر پوشاک آزادگان و دانش آموخته دهه ۵۰ دانشگاه خوارزمی ، به بیان نکاتی درباره لزوم مهارت آموزی دردانشگاه و لزوم وجود چنین طرح های مفید و همچنین تشویق خیرین به امر مهارت آموزی و اشتغال دانشجویی و حمایت از حرکت اجتماعی طرح مدد اشاره کردند.
پس از اهدای جوایز مسابقه کتابخوانی ( آنچه در دانشکده مهندسی نمی آموزید ) در حوزه مهارت نرم ورود به بازار کار و تثبیت شغل ، مورد برگزاری معاونت فرهنگی دانشگاه و طرح مدد  ، به چهار تن از برندگان این مسابقه ( دانش آموخته و یا دانشجوی دانشکده مهندسی دانشگاه ) توسط معاون آموزشی دانشگاه ، و رئیس هیئت مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه خوارزمی ، دو تفاهم نامه همکاری به امضا رسید:
اولین تفاهم نامه مربوط به طرح مدد ، همکاری فیمابین دانشگاه خوارزمی و بنیادخیرین حامی این دانشگاه بود ،  که این تفاهم نامه توسط دکتر مجلس آرا جهرمی ( معاون اداری و مالی دانشگاه ، به نیابت از ریاست دانشگاه )  و آقای رضا حبیبی ( رئیس هیئت مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه خوارزمی ) به امضا رسید و مبادله شد .
تفاهم نامه دوم، سند همکاری مرکز رشد دانشگاه و طرح مدد بود ، که بین دکتر حسینی لواسانی ( مدیریت مرکزرشد دانشگاه خوارزمی ) و مهندس مصطفی قلم چی ( مجری طرح مدد ) امضاء و مبادله شد.
درپایان عکس یادگاری با حضور دست اندرکاران گرفته شد و از۲۷ آبان، طرح مدد به طور رسمی کار خود را آغازکرد.
همچنین درحاشیه مراسم نمایشگاه مختصری از دستاوردهای دانشجویان برپا شد و نیز توسط اصحاب رسانه با مسئولین طرح و مهمانان همایش ،  مصاحبه هایی درباره طرح مدد صورت گرفت .